De Reisontdekkingen van 2015

Het jaar is zoals gebruikelijk weer omgevlogen. Gelukkig heb ik veel tijd gemaakt om regelmatig op pad te gaan en heb ik heel wat leuke landen in Europa bezocht. En daar zitten zeker een paar bijzondere aanraders bij.

in januari vloog ik voor en prikkie met Ryanair naar Turijn. Een ticket was zo goedkoop dat ik in een opwelling geboekt heb en dus voor het eerst sinds jaren een keer alleen op stedentrip ging. Anders, maar wel leuk. De stad in noord Italie heeft geen mega attracties maar is wel leuk. Erg lag ook een laagje sneeuw toen ik er was. Naast shoppen en eten ben ik in het Mole museum geweest en ben ik langs de rivier wezen wandelen.

WD_498A

In februari was het tijd voor wintersport. Heerlijk wezen snowboarden in de Franse alpen. Verse sneeuw en zon, wat wil je nog meer? Omdat de Transavia vlucht vanaf Chambery pas aan het eind van de middag vertrekt hebben we het stadje Chambery eens goed bekeken. Wat een leuke plaats. Vooral de trompe l’oeil beschilderingen en de overdekte markt zijn me bijgebleven.

WD_009C

Eind maart vertrok ik voor een vakantie naar zuid talie. Eerst Napels een voor paar dagen. De stad die ik per dag meer ging waarderen. Uiteraard kon Pompeji ook niet ontbreken. Koop een driedaags toegangbewijs want hier kan je dagen lang ronddolen en je verbazen over de goed bewaarde gebouwen. Daarna door naar de Amalfi kust. Mooi maar voor mij geen highlight. Moet volgens mij in het hoogseizoen verschrikkelijk zijn daar. Ik vond het er namelijk nu al ontzettend druk. In het zuiden van Italie zijn nog ontzettend veel onontdekte pareltje. Ik vond de Gargnano kust erg mooi met gezellige plaatsjes, in Sorrento maakte ik de bizarre paasprocessies mee en in Maratea zag ik Jezus boven op de berg staan. Matera, Lecce, Brindisi en Bari bleken een mooie steden maar alsways keep the best for lest; ik vond de witte trulli huisjes in Alberobello helemaal top.

WD_381E

De lange weekenden bracht ik in Hardenberg en Middelburg door. Altijd leuk om toerist in eigen land te spelen.

In juli stond Parijs op het programma. Een stad die natuurlijk altijd de moeite waard is om naar toe te gaan. Omdat het een van mijn all-time favorites is en alle toeristische highlights bekend zijn, hebben we er vooral gewoon rondgewandeld en genoten.

Eind juli stond Hamburg op het programma. Easyjet vliegt hier sinds kort op vanaf Schiphol dus de aanbieding konden we niet laten lopen. Een erg prettige stad. Dichtbij, maar toch heel anders dan Nederland. Het oude deel van de stad met pakhuizen mag je niet overslaan.

In september gingen we met mijn ouders op vakantie. Vliegtickets geboekt naar Zadar en van daar uit Kroatie, Bosnie en Montenegro verkend. Steden als Dubrovnik, Split, Trogir, Zadar en Sibenik zijn natuurlijk pareltjes. Hvar eiland was gelukkig niet zo mondain als ik verwacht had maar wel erg mooi. En tja, als je zo zuidelijk bent moet je de uitstapjes naar Mostar en Kotor zeker niet overslaan.

In oktober stond er een actieve trip op het programma; het aflopen van het missende deel uit de Camino de Santiago. In 2 weken tijd liepen we van St Jean pied de port naar Burgos. Onderweg kwamen we Pamplona en Logrono tegen. Steden waar ik zeker een keer naar toe terug wil. Terug vlogen we vanaf Santander waar we in november nog konden genieten van de zon en temperaturen van in de 20 graden. Heerlijk. En tapas natuurlijk!

IMG_1618.a76ef047d8d24c03823acdf41c4ee7c8

De laatste reis in 2015 ging naar Dublin. Nou was ik nog nooit in Ierland geweest en had ik me voorbereid op regen en wind. Maar we kregen zon en fris weer. Vooral veel buiten gelopen dus. Zowel het oude centrum als de moderen docklands zijn mooi. De omgeving van Dublin schijnt ook erg mooi te zijn dus toch maar kijken of we nog een keer terug kunnen.

Zo ben ik dus in 8 (Ierland, Spanje, Kroatie, Bosnie, Montenegro, Duitsland, Frankrijk en Italie) landen in Europa geweest en verbaas ik me telkens weer over de diversiteit op ons continent.
En hoop dat in 2016 te blijven doen: Portugal, Noorwegen en Rusland staan al in de planning dus ik heb ook al weer zin in het nieuwe jaar. Heb jij al reisplannen gemaakt voor het nieuwe jaar?

Advertenties

3 thoughts

1. Wat heb je ontzettend veel leuks gedaan & gezien! Je actieve vakantie voor het ontbrekende deel van de Camino de Santiago vond ik erg interessant. Wat een indrukwekkend gebied! Je blogs over Napels, Pompeii en Amalfi ga ik zo even lezen. Dat lijkt me een geweldig mooi gebied. Oh, en in mei ga ik Hamburg bezoeken, dus daarover kom ik ook even bij je lezen. Mooie plannen heb je voor 2016. Naar Portugal ben ik al jarenlang benieuwd, en van Noorwegen wil ik graag meer zien dan Oslo. En Rusland lijkt me ook echt te gek. Ik wens je een heel fijne jaarwisseling en onwijs veel goeds voor 2016!

2. Mooie reizen heb je gemaakt! Op mijn lijst dit jaar in ieder geval Frankrijk, Ardennen en Texel. Daarnaast waarschijnlijk Zeeland, wellicht Zwitserland. Mijn peuter wil ik een weekendje weg, misschien naar Schotland. En een langere reis die hopelijk naar Sint Maarten gaat 🙂 Heeel veel dus al 🙂